تبلیغات
و خداوند زمین را برایتان جایگاه امن و آرامش قرار داد
و خداوند زمین را برایتان جایگاه امن و آرامش قرار داد
Lets get green 
قالب وبلاگ
نویسندگان


S.Rبا سلام ب همه ی دوستان زیست,بالاخره ماه مبارک رمضان شروع شد و بنده هم گفتم که چند تا نصیحت اه رمضونی بذارم

در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و درصورت امکان باید ساده باشد. همچنین، رژیم غذایی باید طوری تنظیم شود که روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد دچار اضافه وزن است، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی بازگردد.

با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی را مصرف کرد که به کندی هضم می‌شوند، مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد.
غذاهای دیر هضم معمولا 8‌ساعت در دستگاه گوارش می‌مانند درحالی‌که غذاهای سریع‌الهضم فقط 3 تا 4ساعت در معده باقی می‌مانند.

مواد غذایی دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، لوبیا، عدس، آرد، برنج با پوست و کربوهیدرات‌ها. غذاهای سریع‌الهضم
عبارتند از: غذاهای حاوی قند، آرد سفید
(که به کربوهیدرات‌های تصفیه شده معروفند).
مواد غذایی حاوی فیبر عبارتند از: گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزی‌ها، لوبیا سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه‌ها (با پوست)، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر، آلوخشک، بادام .
غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل با یکدیگر باشند و از همه گروه‌های غذایی مثل میوه، سبزی‌ها، گوشت، مرغ، ماهی، نان، حبوبات
و محصولات لبنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.غذاهای سرخ شده باید محدود شوند زیرا باعث عدم‌هضم، سوزش سر دل و اختلال در وزن می‌شوند.

چه چیزهایی بخوریم

برای خوراک سحر، مصرف کربوهیدرات‌های مرکب که برای هضم آنها زمان زیادی لازم است، توصیه می‌شود زیرا در طول روز کمتر گرسنه می‌شوید.حلیم یک منبع عالی پروتئین است و جزو غذاهای دیر هضم به‌شمار می‌آید.

خرما سرشار از قند، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیم است.مغز بادام، غنی از املاح به‌خصوص کلسیم و فیبر است. موز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیم و کربوهیدرات است.مصرف زیاد آب یا آبمیوه درصورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می‌شود.

چه چیزهایی نخوریم

غذاهای سرخ کردنی و خیلی چرب، غذاهای حاوی قند خیلی زیاد و خوردن غذاهای زیاد به‌خصوص هنگام سحر اصلا توصیه نمی‌شود.خوردن چای زیاد هنگام سحر، ممنوع! زیرا چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک‌های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارد دفع می‌شوند.سیگار، هرگز! و اگر نمی‌توانید یکباره استعمال آن را قطع کنید حتما به‌تدریج مصرف آن را کم کنید.

توصیه‌های افطاری

بیشتر انرژی بدن باید با خوردن سحری تأمین شود. پس افطار را سبک بخورید تا شکم سنگین نشود.غذای افطار باید سبک و پرکالری بوده و سریع هضم شود؛ مثل خرما، شله زرد، مقدار کمی شیر و چای کمرنگ. حتما برای افطار از غذاهای کم حجم استفاده کنید تا به معده فشاری وارد نشود.

بهتر است با چای شیرین و خرما روزه خود را باز کنید و حتی‌المقدور از نوشیدن آب زیاد بپرهیزید چون این کار باعث بی‌حالی، ضعف و درد معده خواهد شد. موقع افطار مایعات زیادی مصرف نکنید؛ چرا که مصرف مایعات در این زمان سبب سوءهاضمه می‌شود.فراموش نکنید در ساعات بعد از افطار نوشیدن آب زیاد مفید است. باز هم تکرار می‌کنیم در زمان افطار و سحر از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید.

توصیه‌های سحری

اولین و مهم‌ترین نکته این است که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش فرد وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سوءهاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.در ماه رمضان سعی کنید شب‌ها زود بخوابید تا بتوانید سحر به موقع- تقریبا 5/1ساعت قبل از اذان صبح- بیدار شوید. با این روش از ورود مقدار زیادی غذا و مایعات به معده و تجمع آنها جلوگیری می‌کنید و هضم غذا نیز راحت‌تر خواهد بود.

بیدار نشدن برای سحری کاملا اشتباه است و در طولانی مدت سبب ضعف و بی‌حالی روزه‌دار خواهد شد.در سحر از مواد‌غذایی پروتئین‌دار- تخم‌مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت- استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه‌های آبدار بخورید.
مایعات توصیه شده برای سحری باید به‌تدریج نوشیده شوند. یک لیوان آبمیوه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت.

رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد‌غذایی متنوع باشد. این نکته برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و باید از مواد‌غذایی قندی، پروتئین دار و پرانرژی استفاده کنند.از مصرف نمک زیاد خودداری کنید چون نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن و احساس تشنگی در ساعات روز خواهد شد. با یک رژیم غذایی معمولی، نمک کافی به بدنتان خواهد رسید و نیازی به مصرف نمک اضافی نیست. بعد از خوردن سحری حتی‌الامکان نخوابید چون وضعیت درازکش، سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می‌شود و گذشته از آن در طول روز احساس خوبی نخواهید داشت. این کار در درازمدت باعث سوزش سر دل و بیماری رفلکس معده و مری می‌شود.

توصیه‌هایی به روزه‌داران

در درجه اول، ساعات بعد از سحری و بعد از آن و ساعات بعد از افطار برای مطالعه دانش‌آموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.
ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین، قند و ویتامین‌ها دارند. باید حدود 3ساعت بعد از افطار ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند.

بین خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله‌ای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.در ماه رمضان تمرینات ورزشی باید سبک‌تر باشد، زیرا در جریان ورزش بدن نمک و آب زیادی از دست می‌دهد و در ورزش‌های شدید منجر به ضعف شدید بدن می‌شود.ورزشکار باید سحر به‌تدریج مایعات زیادی مصرف کند که نیازهای بدنش تأمین شود.

خرما، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران توصیه می‌شود. درصورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند.
مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه‌ها قبل از ورزش هم مناسب است. میزان انرژی تأمین شده از پروتئین در ورزشکاران باید حدود 15درصد و حداکثر 20درصد باشد چون پروتئین زیاد، مناسب نیست و سبب تولید مواد زائد در خون و احساس خستگی حین ورزش می‌شود.

در ادامه توصیه های برای افطار گذاشتم و بیماری های مربوط به این ماه
     http://www.sugarheadblog.com/blog1/wp-content/uploads/2008/08/dates2.jpg

 دکتر مهدی شعبانی:علم و تجربه نشان داده است که روزه در بسیاری از بیماری‌ها نه تنها مشکل ایجاد نمی‌کند بلکه باعث کنترل، تخفیف و حتی درمان نیز می‌شود.

 بنابراین می‌توان گفت که به‌عنوان قانون کلی، روزه منعی در بیماری‌ها ندارد، مگر آنکه شرایط بیمار و بیماری، خلاف آن‌را اثبات کند.

در مصرف‌کنندگان دارو نیز در بسیاری از موارد می‌توان با تغییر ساعات مصرف، مقدار مصرف و نوع دارو، شر ایط روزه‌داری را فراهم کرد.پزشکان عالیقدر نیز با اطلاع از تمایل بیمار خود به روزه‌داری، توصیه‌های مناسب را جهت تغذیه، نوع وساعات مصرف دارو وشرایط مناسب بیمار و اینکه آیا به‌طور کلی، بیمار مجاز به روزه است یا خیر، به وی ارائه می‌کنند.

نبی مکرّم اسلام(ص) در حدیثی معده را خانه بیماری‌ها و پرهیز را سرآمد درمان‌ها معرفی می‌کنند و این بر نقش روزه در درمان هم تأکید می‌کند.از طرفی بنابه گفته محققین، در طول تاریخ، غذاها بیشتر از سلاح‌ها آدم کشته‌اند. دانشمندی عقیده دارد که نخستین بیماری‌ها مربوط به پرخوری بوده و نخستین درمان‌ها هم روزه است.

دانشمند دیگری را عقیده بر این است که انسان با یک‌چهارم غذایی که می‌خورد، زنده می‌ماند و با مابقی آن، اطبا امرار معاش می‌کنند. دیگری می‌گوید روزه بهداشت کامل جسمی و شست‌وشوی احشا است و روزه‌داری باعث ایجاد جسمی تازه و آزاد شده از سموم می‌شود و دیگری بیان می‌دارد که اکثر بیماری‌ها ناشی از تخمیر غذا در روده است که با روزه درمان می‌شود.

به اعتقاد بسیاری از اطبا، انواع بیماری‌ها از غذاهای زیادی که از معده می‌گذرد و تحلیل نمی‌رود، سرچشمه می‌گیرد و تنها راه درمان، روزه است. بقراط و فیثاغورث در زمان خود به پرهیز از غذا و نوعی روزه‌داری سفارش می‌کردند. در تاریخ طب سنتی ایران نیز حکمای عالی‌مقام، بارها بر نقش روزه و پرهیزها در پیشگیری یا مداوای امراض تأکید کرده و به بیماران خود توصیه و تجویز کرده‌اند.

در کل می‌توان گفت که با روزه‌داری، اعضای بدن تمام سموم خود را برای ایجاد تعادل و نگهداری محیط بدن، قربانی می‌کنند.
نکته مهم در این باب اینکه، تصمیم‌گیری برای روزه گرفتن یک بیمار، به نوع بیماری، شرایط اختصاصی هر بیمار، نوع دارو و موارد متعدد دیگر بستگی دارد و برای هر کس جداگانه بررسی می‌شود و نمی‌توان قانون ثابتی را برای همه بیماران، حتی با بیماری مشابه، بیان کرد.

در این موارد اگر خود بیمار نتواند نسبت به مضار احتمالی روزه برای بیماری خود اطمینان پیدا کند، باید به طبیب حاذق، اعتماد کند.در گروه‌های خاص مانند کودکان و نوجوانان، زنان باردار و شیرده، سالمندان، ورزشکاران و بیماران خاص، تصمیم‌گیری برای روزه‌داری براساس نظر پزشک معالج و شرایط خاص فردی صورت می‌گیرد.

 

در ماه‌مبارک رمضان نیز مانند بقیه ایام، بدن انسان به گروه‌های اصلی موادغذایی از جمله نان و غلات، گوشت و تخم مرغ وحبوبات، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات، نیازمند است که باید در زمان مناسب وبا کیفیّت وکمیّت مناسب مصرف کند.

پرهیز از هیچ گروه غذایی به صرف روزه‌داری توصیه نمی‌شود، مگر آنکه پرهیز، از قبل و بنا به دلایل طبّی وجود داشته باشد که در این ماه نیز با کمی تغییر ادامه خواهد یافت.

مصرف برخی مواد غذایی در این ماه، به دلایل مختلف، مناسب نیست که از آن جمله می‌توان به شوری‌ها، چربی‌ها، سرخ کردنی‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، شیرینی‌های صنعتی خصوصاً زولبیا و بامیه،‌‌ آش‌رشته، آبمیوه‌های صنعتی، ادویه‌های تند و کلا غذاهای فراوری شده، اشاره کرد.

مواردی همچون حرکت و فعالیت زیاد، پرحرفی، هوای گرم، تنفس دهانی و تعریق زیاد، موجب افزایش شدّت عطش می‌شوند؛ البته ادویه، غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، غذاهای شور و شیرین، بادمجان و کشک نیز بر شدت عطش خواهند افزود. برای کاستن از شدت عطش، در این روزهای گرم و طولانی، باید ضمن حذف یا کاهش مصرف مواد عطش‌آور، از راهکارهای ساده‌ای همچون غرغره با آب سرد، شستن دست و پا با آب سرد، دوش آب ولرم یا استفاده از هوای سرد، بهره گرفت.

غذاهای مناسب برای ماه مبارک رمضان، عمدتاً جزو فرهنگ تغذیه‌ای ایرانی اسلامی بوده و هستند که از آن میان، می‌توان به آش‌ها، سوپ‌ها، حلیم، عدسی، شله زرد، فرنی، شیربرنج، چای کمرنگ، آب جوش، برنج، گوشت‌های سالم، نان سبوس‌دار، پنیر، شیرگرم، عسل، خرما، سبزی، گردو، کشمش، ارده و شیره که به‌تناسب، در افطار، شام یا سحری قابل مصرف هستند، اشاره کرد.به‌طور کلی، می‌توان گفت که یک روش مناسب برای تغذیه در این ماه، انتقال صبحانه به افطار و جایگزینی شام با سحری است. همچنین اکیدا توصیه می‌شود که برای جبران کمبود انرژی ناشی ازترک ناهار، می‌توان از خواب نیمروزی، بهره گرفت.

توصیه‌های افطار

1) افطار را با آب سرد آغاز نکنیم و شیر گرم یا چای کمرنگ بنوشیم و سپس با مصرف چند عدد خرما یا کشمش، اشتهای خود را کنترل کنیم.
2) همزمان با افطار و بلافاصله پس از آن، از نوشیدن آب زیاد یا مصرف میوه‌ها پرهیز کنیم.
3) بهترین افطار می‌تواند شامل خرما، نان و پنیر و گردو یا سبزی، حلیم، سوپ، شیربرنج، فرنی، شیر و عسل یا نان و شیر باشد تا سیستم گوارشی آماده فعالیت شود.
4) ترجیحاً افطار و شام را با حجم اندک ولی در 2 وعده مجزا مصرف کنیم.
5) از سالاد و سبزی به‌جای سایر دسرها خصوصاً همراه با شام استفاده کنیم تا ضمن رفع عطش، از یبوست نیز جلوگیری شود.
6) مصرف تنقلات از افطار تا پایان شب، موجب سنگینی معده، خواب‌های آشفته، سوءهاضمه وعدم‌میل به سحری می‌شود.
7) فاصله افطار تا شام، زمان مناسبی برای انجام فرایض ومستحبّات، گردش وتفریح، ورزش متعادل، انجام امورات شخصی، تماشای تلویزیون یا همنشینی با اعضای خانواده است.




طبقه بندی: انتخاب ویژه، 
برچسب ها: روزه، نکات روزه داری، ماه رمضان، نکات افطار، بیماری در ماه رمضان،  
[ چهارشنبه 20 مرداد 1389 ] [ 08:26 ب.ظ ] [ S.R ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


سلام دوستان منS.R (صالح رئوفی)
این وبلاگ نگاهی صمیمانه و رنگی به درست زیست شناسی دارد.
ز ی س ت یعنی زندگی, درسی که پرده اسرار را می گشاید.چه لذت بخش است که بدونی در پس هر نفسی چه چیزی نهفته است.وبلاگ ما وبلاگی است برای همه در هر رشته ای و در ستایش زیست شناسی.

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

  • آسمان
  • بک لینک
  • ویندوز سون